Procedura
Zapewnienie dostępności cyfrowej oraz architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami
1. Załatw sprawę elektronicznie
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem (wnioskiem) zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2, można wysłać drogą elektroniczną na adres: sekretariat@kcs.krakow.pl.
2.Załatw sprawę tradycyjnie
Osoba, o której mowa w pkt. 1 ppkt 1 i 2, może również wystąpić z wnioskiem
o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno – komunikacyjnej lub cyfrowej, poprzez:
złożenie wniosku osobiście w Krakowskim Centrum Seniora
wysłanie wniosku pocztą na adres: Krakowskie Centrum Seniora os. Szkolne 20, 31-977,
3. Załączniki
Nr 1 Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
Nr 2 Wniosek/Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej
4. Wersja w języku migowym
Niedostępna
5. Sprawę załatwia
Dział Administracyjno-Gospodarczy Krakowskiego Centrum Seniora, który przekazuje wniosek do właściwej komórki organizacyjnej KCS.
6. Dokumenty od wnioskodawcy
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej powinien zawierać:
dane kontaktowe wnioskodawcy,
opis sprawy, którą chce załatwić osoba ze szczególnymi potrzebami,
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym, lub informacyjno - komunikacyjnym,
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności - jeżeli dotyczy,
Żądanie (wniosek) zapewnienia dostępności cyfrowej powinno zawierać:
dane kontaktowe wnioskodawcy,
wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, które mają być dostępne cyfrowo,
wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
wskazanie alternatywnego sposobu dostępu – jeżeli dotyczy
7. Opłaty
Brak.
8.Forma załatwienia
W formie wskazanej we wniosku - uzgodnienie z wnioskodawcą sposobu i terminu załatwienia sprawy.
W indywidualnym przypadku, gdy ze względów technicznych lub prawnych, nie ma możliwości zapewnienia wnioskodawcy dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej, w zakresie wskazanym we wniosku, o czym wnioskodawca informowany jest niezwłocznie, zapewniany jest dostęp alternatywny, stosownie do
art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W przypadku, gdy nie ma możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie
z żądaniem, wnioskodawca jest niezwłocznie powiadamiany o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje się alternatywny sposób dostępu do tego elementu, stosownie do art. 7 ustawy z dnia
4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Odmowa zapewnienia dostępności cyfrowej lub odmowa skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
9.Termin załatwienia
W odniesieniu do wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej: bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż
w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej, nie jest możliwe
w terminie określonym w zdaniu pierwszym, wnioskodawca powiadamiany jest o przyczynach opóźnienia i nowym terminie zapewniania dostępności, nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, wnioskodawca jest niezwłocznie zawiadamiany o braku możliwości zapewnienia dostępności.
W zawiadomieniu zawarte jest uzasadnienie stanowiska, w szczególności wskazuje się okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności. W takim przypadku zapewnia się dostęp alternatywny stosownie do art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W odniesieniu do żądania (wniosku) zapewnienia dostępności cyfrowej: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem (wnioskiem) zapewnienia dostępności cyfrowej.
Jeżeli dotrzymanie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie jest możliwe wnioskodawca powiadamiany jest niezwłocznie o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewniona zostanie dostępność cyfrowa, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
W przypadku, gdy nie ma możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie
z żądaniem, wnioskodawca jest niezwłocznie powiadamiany o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje się alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
10.Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu
Pracownik komórki organizacyjnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie wyznaczonej do załatwienia sprawy uzgadnia z wnioskodawcą sposób i termin zapewnienia dostępności (załatwienia wniosku o zapewnienie dostępności). Treść uzgodnienia z wnioskodawcą ustalana jest przez pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w formie protokołu ustaleń.
11.Tryb odwoławczy
W przypadku dotyczącym żądania zapewnienia dostępności architektonicznej lub informacyjnej:
Gdy wnioskodawcy nie została zapewniona dostępność, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni, liczonym zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Skarga winna spełniać wymagania formalne,
o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W przypadku dotyczącym żądania zapewnienia dostępności cyfrowej:
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Skargę wnosi się
w trybie przepisów działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
12.Podstawa prawna
1) Art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062).
2) Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848).
13.Informacje dodatkowe dla klienta
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej.