Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r., poz. 1616), Ustawa o Systemie Oświaty z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r.
INFORMACJE OGÓLNE:
Indywidualne nauczanie obejmuje młodzież, której stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia udział w zajęciach szkolnych.
Nauczanie indywidualne organizuje się na czas określony na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Dyrektor lub wicedyrektor szkoły organizuje nauczanie indywidualne w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym (§ 5 Rozporządzenia).
Dyrektor wyznacza nauczycieli, którym powierza prowadzenie zajęć nauczania indywidualnego i w porozumieniu z nimi ustala plan zajęć ucznia. W nauczaniu indywidualnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania w liceum dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może odstąpić od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia.
PROCEDURY SZCZEGÓŁOWE
Na prośbę rodzica bądź prawnego opiekuna lekarz specjalista wydaje zaświadczenie o potrzebie nauczania indywidualnego wg wzoru podanego na stronie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Krakowie.
Rodzic bądź prawny opiekun z ww. zaświadczeniem udają się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia indywidualnego. (Kraków, ul. Chmielowskiego 1; Poradnia PP nr 1, tel. 12 4305052; psycholog: p. Małgorzata Gawędzka, pedagog: p. Małgorzata Starostka-Rudy).
Opiekunowie informują wychowawcę klasy o podjętych staraniach o uzyskanie NI, wychowawca w porozumieniu z pedagogiem sporządza informację o uczniu. Pedagog przesyła dokument do Poradni.
Na wniosek rodziców zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Decyzja jest wydawana w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Rodzice składają u dyrektora szkoły podanie o przyznanie indywidualnego nauczania dla ich dziecka wraz z orzeczeniem Poradni PP.
Dyrektor szkoły uruchamia procedury w organie nadzorującym.
O terminie rozpoczęcia nauczania indywidualnego rodzice są informowani przez wychowawcę klasy. Szczegółowe godziny zajęć edukacyjnych poszczególni nauczyciele umawiają bezpośrednio z rodzicami ucznia.