Załatw sprawę elektronicznie
1. Mieszkaniec Domu Pomocy Społecznej w Krakowie przy ul. Łanowej 43 (zwany dalej Domem) ze szczególnymi potrzebami lub jego przedstawiciel ustawowy, ma prawo do dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej na terenie DPS.
2. Mieszkaniec lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić z żądaniem (wnioskiem) zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2, można wysłać drogą elektroniczną na adres:
sek@dpslanowa43pl.
Załatw sprawę tradycyjnie
Osoba, o której mowa w pkt. 1 ppkt 1 i 2, może również wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno – komunikacyjnej lub cyfrowej, poprzez:
1) złożenie wniosku osobiście w Domu,
2) wysłanie wniosku pocztą na adres: Dom Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Łanowa 43, 30-725 Kraków
Załączniki
Nr 1 Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej. - POBIERZ PLIK.
Nr 2 Wniosek/Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej - POBIERZ PLIK.
Wersja w języku migowym
W przygotowaniu.
Sprawę załatwia
Dyrektor Domu
Dokumenty od wnioskodawcy
1. Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej powinien zawierać:
1) dane kontaktowe wnioskodawcy,
2) opis sprawy, którą chce załatwić osoba ze szczególnymi potrzebami,
3) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie
architektonicznym, lub informacyjno - komunikacyjnym, 4) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
5) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności - jeżeli dotyczy.
2. Żądanie (wniosek) zapewnienia dostępności cyfrowej powinno zawierać:
1) dane kontaktowe wnioskodawcy,
2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej,
lub aplikacji mobilnej, które mają być dostępne cyfrowo,
3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu – jeżeli dotyczy.
Opłaty
Brak.
Forma załatwienia
1. W formie wskazanej we wniosku - uzgodnienie z wnioskodawcą sposobu i terminu
załatwienia sprawy.
2. W indywidualnym przypadku, gdy ze względów technicznych lub prawnych, nie ma
możliwości zapewnienia wnioskodawcy dostępności architektonicznej lub informacyjno
– komunikacyjnej, w zakresie wskazanym we wniosku, o czym wnioskodawca informowany jest niezwłocznie, zapewniany jest dostęp alternatywny, stosownie do art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3. W przypadku, gdy nie ma możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem, wnioskodawca jest niezwłocznie powiadamiany o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje się alternatywny sposób dostępu do tego elementu, stosownie do art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
4. Odmowa zapewnienia dostępności cyfrowej lub odmowa skorzystania z alternatywnego
sposobu dostępu – jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
Termin załatwienia
1. W odniesieniu do wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej: bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej, nie jest możliwe w terminie określonym w zdaniu pierwszym, wnioskodawca powiadamiany jest o przyczynach opóźnienia i nowym terminie zapewniania dostępności, nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, wnioskodawca jest niezwłocznie zawiadamiany o braku możliwości zapewnienia dostępności.
W zawiadomieniu zawarte jest uzasadnienie stanowiska, w szczególności wskazuje się okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności. W takim przypadku zapewnia się dostęp alternatywny stosownie do art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. W odniesieniu do żądania (wniosku) zapewnienia dostępności cyfrowej: bez zbędnej
zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem (wnioskiem) zapewnienia dostępności cyfrowej.
Jeżeli dotrzymanie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie jest możliwe wnioskodawca powiadamiany jest niezwłocznie o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewniona zostanie dostępność cyfrowa, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.
W przypadku, gdy nie ma możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem, wnioskodawca jest niezwłocznie powiadamiany o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje się alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
10. Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu
Dyrektor Domu uzgadnia z wnioskodawcą sposób i termin zapewnienia dostępności (załatwienia wniosku o zapewnienie dostępności).
11. Tryb odwoławczy
1. W przypadku dotyczącym żądania zapewnienia dostępności architektonicznej lub informacyjnej:
Gdy wnioskodawcy nie została zapewniona dostępność, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni, liczonym zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Skarga winna spełniać wymagania formalne, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. W przypadku dotyczącym żądania zapewnienia dostępności cyfrowej:
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Skargę wnosi się w trybie przepisów działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz.2000 tj. ze zm.).
12. Podstawa prawna
1) Art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240 tj. ze zm.).
2) Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 82 tj.).
13. Informacje dodatkowe
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej.