Od 1 stycznia 2025 roku w Urzędzie Miasta Krakowa obowiązuje nowa struktura organizacyjna, mająca na celu usprawnienie funkcjonowania urzędu oraz zwiększenie efektywności realizacji zadań. Kluczowym elementem tej zmiany jest wprowadzenie departamentów, które rozpoczną swoją działalność od 1 lutego 2025 roku. Szczegółowe informacje dotyczące departamentów, wydziałów i innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, zakresu ich działania i danych teleadresowych dostępne są na stronie Struktura UMK.
Departamenty to nowe komórki organizacyjne, które mają za zadanie koordynować działania poszczególnych wydziałów i jednostek organizacyjnych urzędu. Ich celem jest racjonalizacja pracy urzędu poprzez połączenie wydziałów o podobnych kompetencjach oraz stworzenie możliwości oszczędności środków. Departamenty będą pełnić funkcję zarządczą, nadzorując realizację zadań w określonych obszarach działalności miasta.
Departamenty mają na celu:
Za prawidłowe funkcjonowanie pionów zarządczych odpowiadają Prezydent, jego zastępcy, Skarbnik Miasta, Dyrektor Magistratu i Sekretarz Miasta.
Poniżej znajduje się lista 8 pionów zarządczych. Po jej rozwinięciu pojawią się informacje dotyczące komórek organizacyjnych wchodzących w skład poszczególnych pionów: departamentów, wydziałów i innych jednostek organizacyjnych na prawach wydziałów, a także jednostek organizacyjnych GMK oraz spółek prawa handlowego. Po kliknięciu w odpowiedni link otwierają się strony poszczególnych komórek oraz MJO i spółek.